De Efteling stoomtrein gaat elektrisch!
Belangrijke verandering voor de nostalgische attractie
Vandaag is bekendgemaakt dat de nostalgische Stoomtrein in de Efteling binnenkort niet meer op stoom zal werken, maar op elektriciteit. Na ruim 55 jaar wordt er afscheid genomen van de aandrijving op steenkool om klimaatdoelen te halen. De eerste omgebouwde trein zal deze winter klaar zijn, maar de Efteling belooft dat de beleving hetzelfde zal blijven.
Historische achtergrond
Bezoekers van het attractiepark kunnen al sinds 1969 genieten van een ritje met de trein van de Efteling Stoomtrein Maatschappij. Het traject is in de loop der jaren uitgebreid van 1800 meter naar 3,5 kilometer. Er zijn nu twee stations: Station Marerijk bij de St. Nicolaasplaets en Station de Oost in parkdeel Ruigrijk.
Daarnaast is er het Sprookjesstation in Marerijk, waar de treinen niet stoppen maar waar bezoekers wel kunnen genieten van sprookjesfiguren. De vier locomotieven die bezoekers door de Efteling hebben vervoerd zijn Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914) en Trijntje (1991). Neefje ging met pensioen in 2001 en wordt nu gebruikt als fotolocatie.
Noodzakelijke aanpassing
De Efteling noemt de overstap naar elektriciteit een belangrijke stap voor de klimaatneutrale ambitie van het attractiepark. Om in 2030 klimaatneutraal te zijn en zelfs klimaatpositief in 2032, is het noodzakelijk om de treinen duurzamer te maken. De huidige locomotieven zullen daarom stapsgewijs worden geƫlektrificeerd.
Samenwerking met een familiebedrijf
Voor het project werkt de Efteling samen met smalspoorfirma Alan Keef uit Engeland. Patrick Keef, manager van het familiebedrijf, spreekt van een bijzondere opdracht waarbij hun ervaring in het elektrificeren van treinen goed van pas komt. Ze zullen ervoor zorgen dat alle onderdelen behouden blijven om de historische waarde te behouden. Alan Keef was eerder al verantwoordelijk voor de bouw van de laatste Efteling-locomotief Trijntje in 1991.