Image default
Business

Smakenrad draait zijn laatste ronde: een bitterzoet afscheid




Smakenrad stopt binnenkort met reizen door Nederland

Smakenrad stopt binnenkort met reizen door Nederland

14.48 uur

Het Smakenrad is binnenkort verleden tijd. De culinaire attractie reist al enkele jaren door Nederland: bezoekers kunnen eten en drinken in een reuzenrad van tientallen meters hoog. Vanwege tegenslagen en stijgende kosten heeft exploitant Bram Verleg besloten om met het concept te stoppen.

Op dit moment staat het Smakenrad nog in Breda, bij evenemententerrein Breepark. Het was de bedoeling om daarna naar Enschede te gaan, maar dat gaat niet door. Verleg levert het rad na de laatste draaidag – zondag 29 oktober – weer in bij de fabrikant. Dat is de Nederlandse firma KMG Rides.

Wat KMG er daarna mee gaat doen, is volgens een woordvoerster nog niet bekend. Verleg geeft aan dat de beslissing om te stoppen vooral een economische afweging is. “Staanplaatsen, medewerkers, elektra, alles is duurder geworden”, zegt hij in gesprek met de dagbladen van DPG Media.

“We zouden de prijzen met 30 procent moeten verhogen om het businessmodel in orde te houden en dat is te veel.” Verder spelen krapte op de arbeidsmarkt en de koopkracht van de consument mee, aldus de exploitant. Bovendien zou het aanvragen van vergunningen steeds lastiger worden. Dat werkt ontmoedigend.

Verleg spreekt over “absurde vergunningstrajecten” en “veranderende regelgeving bij gemeentes”. Tot slot stipt hij “tegenslagen” aan, zonder bijzonderheden te noemen. In Enschede viel het rad in december vorig jaar stil door een technisch mankement. Daarbij kwam een gondel knel te zitten tussen de pilaren, waardoor het raam brak.

Er vielen geen gewonden, maar het duurde wel twee uur voordat alle inzittenden bevrijd waren. Het technische probleem kon ter plaatse niet worden verholpen. De attractie werd afgebroken en naar KMG gebracht voor modificaties. In het voorjaar van 2023 keerde het 45 gondels tellende rad terug.

Het Smakenrad-concept werd gelanceerd tijdens de coronacrisis, in de zomer van 2020. In eerste instantie gebruikten de initiatiefnemers het 50 meter hoge rad Sky Vision. Eind 2022 kwam er een volledig nieuw rad van 70 meter hoog, gebouwd door KMG. Het gevaarte wordt omschreven als het grootste transportabele reuzenrad van de wereld, maar dat klopt niet. Er bestaan grotere raden die verplaatsbaar zijn.


Related posts

Efteling’s Dak Danse Macabre: Van Ruwbouw naar Perfectie!

Douglas Ross

Man waagt zich in leeuwenkooi: Een avontuur in GaiaZoo

Douglas Ross

Wildlands’ bezoekersaantal bijna op recordniveau: Een epische comeback na corona!

Douglas Ross