Image default
Business

Rechter beslist: Apenheul wint strijd om parkeerplaatsen!

Dierenpark Apenheul wint rechtszaak over parkeerplaatsen van gemeente Apeldoorn

Dierenpark Apenheul heeft recentelijk een rechtszaak gewonnen van de gemeente Apeldoorn. Het geschil tussen beide partijen draaide om de beschikbaarheid van parkeerplaatsen op drukke dagen. Op zulke dagen was er vaak een tekort aan parkeerplekken op het reguliere parkeerterrein, dat eigendom is van de gemeente. Apenheul betoogde dat de gemeente verantwoordelijk was voor het vinden van een oplossing voor dit probleem.

In 2019 werd dit zelfs vastgelegd in een overeenkomst tussen de twee partijen, die vijftig jaar geldig is. De gemeente beweerde echter dat deze overeenkomst slechts een “inspanningsverbintenis” was. Dit zou betekenen dat Apenheul zelf verantwoordelijk was voor het zoeken, realiseren en organiseren van extra parkeerplaatsen.

De rechter heeft uiteindelijk geoordeeld in het voordeel van Apenheul. Dit betekent dat de gemeente Apeldoorn nu verantwoordelijk is voor het vinden van een structurele oplossing, waarbij eventuele extra kosten voor rekening van de overheid komen.

Opgelegde beperkingen van tafel

Naast het oordeel over de verantwoordelijkheid voor de parkeerplaatsen, heeft de rechter ook alle opgelegde beperkingen van tafel geveegd. Zo eiste de gemeente bijvoorbeeld dat een overloopparkeerplaats op maximaal 25 piekdagen per jaar gebruikt mocht worden. De rechter oordeelde echter dat de gemeente dergelijke voorwaarden niet mag stellen.

Al met al is dit een belangrijke overwinning voor Dierenpark Apenheul en een interessante zaak die laat zien dat overeenkomsten tussen partijen nageleefd moeten worden. Hopelijk zorgt de uitspraak van de rechter ervoor dat bezoekers van Apenheul in de toekomst zonder parkeerproblemen kunnen genieten van dit prachtige dierenpark!

Related posts

Explosieve prijsstijgingen van Efteling-abonnementen in 2024: tot wel 18% duurder!

Douglas Ross

Dierentuinbaas haalt uit naar rookverbod: ‘Hypocriet en nutteloos!’

Douglas Ross

Engels Pretpark onthult gedurfd nieuw logo: ‘Onverschrokken Authentiek’

Douglas Ross