Ontluisterend rapport: Bagagemedewerkers op Schiphol tillen te zware koffers
ontluisterend rapportHet gaat jaren duren voordat de honderden bagagemedewerkers op Schiphol niet langer veel te zware koffers meer hoeven te tillen, zoals de Arbeidsinspectie eist. Een nieuw rapport schetst een somber beeld van de bagageafhandeling op Schiphol: de tijd heeft er stilgestaan. Zelf zeggen Schiphol en de zes bagageafhandelaars het werk snel flink lichter te kunnen maken.
De Arbeidsinspectie wil korte metten maken met het vele getil en gesjouw op Schiphol. Bij drukte tillen medewerkers al snel 200 koffers per uur, ver boven de toegestane 216 koffers per dag om gezondheidsschade te voorkomen. Bagage is bovendien vaak veel te zwaar.
De waakhond heeft bagageafhandelaars Aviapartner, dnata, KLM, Menzies, Viggo en Swissport begin september dwangsommen tot 65.000 euro per maand in het vooruitzicht gesteld. Rond 4 oktober volgt een nieuwe serie inspecties, kondigt de Arbeidsinspectie aan.
Schiphol en de afhandelaars hebben deze week in reactie een gezamenlijk verbeterplan ingeleverd. Ze zetten daarin uiteen hoe de fysieke belasting van het personeel via tilhulpen en bagagerobots op korte termijn flink omlaag kan. Zo zijn er 110 tilhulpen, 19 bagagerobots en 30 transferbelts besteld. Uiterlijk eind april 2024 moet elke werkplek over tilhulpen beschikken, die door alle werknemers wordt gebruikt.
Automatisering
Op langere termijn willen ze de complete bagageafdeling automatiseren. ,,De komende anderhalf jaar starten proeven met de nieuwste technologie, zoals een automatische losinstallatie en bagagerobots”, zegt Willemeike Koster van Schiphol. Automatische tilhulpen en autonoom bagagevervoer worden onderzocht.