Image default
Business

“Efteling’s ‘gratis’ attractiefoto’s: een beetje misleidend?” – Kritische blik op de reclame van de Efteling




Efteling maakt reclame voor digitale fotopas

Efteling maakt opvallende reclame voor digitale fotopas

De Efteling heeft een opvallende manier gevonden om reclame te maken voor een digitale fotopas. Bezoekers kunnen actiefoto’s die gemaakt zijn in attracties digitaal bestellen via de Efteling-app. Dit kost minimaal 25 euro. Ondanks dit feit adverteert het attractiepark op schermen met de term “gratis”.

“Verzamel gratis al je attractiefoto’s in de Efteling-app”, zo luidt de tekst. Technisch gezien klopt dit wel: het verzamelen van de fotonummers is inderdaad kosteloos. Maar om daadwerkelijk een foto te kunnen downloaden of gebruiken, dienen gebruikers een Digi-Fotopas aan te schaffen van minimaal 25 euro.

Reactie van pretparkliefhebbers

Pretparkliefhebber Nicky Steenkist uit zijn ongenoegen over deze manier van adverteren in een aflevering van de Upper Lot Podcast. Hij kwam de reclame onlangs tegen tijdens een bezoek aan de Efteling. Volgens Steenkist wordt niet duidelijk aangegeven dat de foto’s gekocht moeten worden. Hij noemt het een oneerlijke tekst en stelt dat het niet gratis is, ondanks de vermelding.

Ook co-presentator Dennis van Oossanen sluit zich aan bij de kritiek. Hij vindt de reclame misleidend en suggereert dat er beter vermeld kan worden dat de foto’s digitaal te bestellen zijn na aanschaf van een pas.

Reactie van de Consumentenbond

Een woordvoerder van de Consumentenbond noemt de tekst “multi-interpretabel” en vindt deze niet erg klantvriendelijk. Hoewel sommige consumenten wellicht begrijpen dat de foto’s niet gratis zijn, blijft het volgens de voorlichter niet duidelijk genoeg.

De Efteling heeft aangegeven dat er geen plannen zijn om de reclame aan te passen, omdat volgens hen geen sprake is van misleiding. Het verzamelen van foto’s in de app is kosteloos, maar het verkrijgen van de foto’s op hoge resolutie is niet gratis.


Related posts

Opvallende reling zorgt voor extra spanning bij Bellewaerde Park!

Douglas Ross

Nieuw Walibi-spookhuis Us vs You: Verkoopflop openingsweekend met 64%!

Douglas Ross

Waarom Efteling niet koos voor heilige elementen in Danse Macabre: een cultuurtheologische analyse

Douglas Ross