Disneyland Paris beboet voor misleidende handelspraktijken met jaarabonnementen
Gisteren heeft Disneyland Paris een boete van 400.000 euro opgelegd gekregen vanwege “misleidende handelspraktijken” met betrekking tot jaarabonnementen. Het moederbedrijf Euro Disney moet deze boete betalen aan de overheidsorganisatie DGCCRF, die zich bezighoudt met concurrentie, consumentenzaken en fraudepreventie.
Volgens de regionale afdeling in het Franse departement Seine-et-Marne heeft Disneyland Paris zich schuldig gemaakt aan “misleidende communicatie met betrekking tot jaarkaarthouders”, wat heeft geleid tot de boete van 400.000 euro.
Details over de specifieke overtredingen zijn niet bekendgemaakt, maar het heeft te maken met de quota die Disney hanteerde voor abonnees. Deze praktijken zijn in strijd met de consumentenwetgeving met betrekking tot misleidende handelspraktijken, aldus de overheidswebsite.
Abonnementen Disneyland Paris
De abonnementen van Disneyland Paris waren de afgelopen jaren al onderwerp van discussie. Voor abonnementhouders golden andere limieten dan voor reguliere bezoekers, waardoor abonnees regelmatig geen toegang konden krijgen tot de parken terwijl losse dagtickets wel beschikbaar waren. Bij de introductie van nieuwe abonnementsvormen zijn deze werkwijzen aangepast.
Eerder werd ook al een boete van 1,3 miljoen euro opgelegd aan Disneyland Paris door DGCCRF vanwege het te laat betalen van facturen aan externe leveranciers enkele jaren geleden.