Image default
Business

Alton Towers streng veroordeeld voor misleidende advertentie: Pretpark in de fout!

Alton Towers misleidt bezoekers met regenverzekering

Het Engelse attractiepark Alton Towers heeft volgens de Advertising Standards Authority (ASA), het Britse equivalent van onze Reclame Code Commissie, op een misleidende manier reclame gemaakt. Een bezoeker diende een klacht in bij de reclamewaakhond vanwege de regenverzekering die het park aanbiedt.

Alton Towers biedt een zogeheten Rainy Day Guarantee aan: wanneer het tijdens een dagje uit veel regent, ontvangen gasten een vrijkaart voor een volgend bezoek. Echter, volgens de ASA zijn de voorwaarden niet duidelijk genoeg. Het park deelt namelijk alleen gratis tickets uit wanneer het minimaal één uur onafgebroken regent.

De klager was op een regenachtige dag in Alton Towers met veel buien, inclusief een stortbui van 27 minuten. Verschillende attracties stonden daardoor geruime tijd stil. Maar omdat er geen sprake was van minimaal zestig minuten regen zonder tussenposes, vond het park het verstrekken van gratis entreebewijzen niet nodig.

De ASA oordeelde dat deze eis een aanzienlijke beperking vormt die duidelijk vermeld had moeten worden in de reclame-uitingen. Ook ontbrak er volgens de reclamewaakhond informatie over hoe de garantie werkt bij attracties die langdurig buiten gebruik zijn.

Na de uitspraak heeft Alton Towers direct de webpagina over de Rainy Day Guarantee offline gehaald. Het park is van plan om de service in 2024 terug te brengen, met duidelijkere regels.

Verschillende voorwaarden bij andere attractieparken

Naast Alton Towers bieden ook andere Britse dagattracties vergelijkbare garanties aan voor regenachtige dagen. Onder andere Chessington World of Adventures en Drayton Manor hanteren deze regeling. Echter, de voorwaarden verschillen per park. Sommige parken kijken naar de hoeveelheid gevallen regen in millimeters, terwijl andere parken berekenen hoelang attracties last hadden van storingen.

Wil je altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Download dan de Looopings-app voor iPhone of Android en ontvang meldingen bij breaking news.

Related posts

Vuurzee in Frans pretpark: de angstaanjagende brand die alles verwoestte

Douglas Ross

Efteling-spaaractie bij Albert Heijn: bespaar op tegoedbonnen en theatershow voor een magisch avontuur!

Douglas Ross

Nieuw in Nederland: Snelheid en Sensatie verweven met Virtuele Realiteit op de Kartbaan!

Douglas Ross