De Legende van Familie Vos: Recensie van de nieuwe Efteling-speelfilm
Vandaag draait de nieuwe Efteling-speelfilm De Legende van Familie Vos al een week in de bioscoop. Tot nu toe hebben nog maar weinig landelijke media de moeite genomen om een recensie te schrijven. Alleen NRC Handelsblad en weekkrant Kidsweek publiceerden een review. En hun mening is niet onverdeeld positief.
Kidsweek-recensie
Volgens Kidsweek voelt de film als “een grote reclame voor de Efteling en voor de nieuw aangekondigde attractie” Danse Macabre. Ze vinden het verhaal voorspelbaar en er wordt niet altijd even goed geacteerd. Wel komt influencer Ronny Ruygh, gespeeld door Buddy Vedder, “soms wel grappig uit de hoek”. “Door deze film krijg je vooral zin om naar de Efteling te gaan en dat is waarschijnlijk precies de bedoeling”, concludeert Kidsweek-recensent Sanne van Houwelingen. Ze geeft de film tweeënhalve ster.
NRC-recensie
Dana Linssen van NRC merkt op dat de film “niet meer pretenties heeft dan een reclamespot op speelfilmlengte”. Bijna elk shot bevat een Efteling-logo. Linssen twijfelt echter of dit zo eendimensionaal en knullig is gedaan dat het niet te eng is voor de jonge doelgroep. Al met al is de recensente niet erg onder de indruk. “Toch zit er zeker iets sympathieks in het ouderwets aandoende avontuur, met veel zaklantaarns en achtervolgingen.”
De Legende van Familie Vos
In De Legende van Familie Vos wordt de Efteling-directie gewaarschuwd door een influencer die beweert dat het spookt in het Kaatsheuvelse attractiepark. Het vorige deel – De Expeditie van Familie Vos (2020) – werd ook niet goed ontvangen door recensenten. Producent Lucio Messercola geeft echter aan dat hij meer waarde hecht aan de mening van het jeugdige publiek. Deel één kreeg de Cinekid-publieksprijs voor beste Nederlandse kinderfilm. “Dat wil zeggen dat niet één of andere zure jury de film beoordeeld heeft, maar gewoon de kinderen zelf”, aldus Messercola. “Dat is wat je wil. Dat is de doelgroep, laat hun het maar bepalen. Ik bedoel: wat interesseert mij wat een recensent ervan vindt? Als de doelgroep het maar leuk vindt.”
Wil je op de hoogte blijven van breaking news? Installeer dan onze smartphone-app en ontvang meldingen: klik hier