Het succes van het Halloween-evenement van Avonturenpark Hellendoorn
Het Halloween-evenement van Avonturenpark Hellendoorn is een groot succes geworden, mede dankzij de ophef in de media. Dit beweert voormalig marketingdirecteur René Peul in een interview. In 2018 kwam het Overijsselse pretpark landelijk in het nieuws vanwege klachten over een onderdeel met de naam Devil’s Church.
Strenggelovige christenen hebben het attractiepark destijds bestookt met boze berichten. Peul werd zelfs bedreigd. Uiteindelijk heeft het park besloten om de term Devil’s Church te vervangen door Terror Temple en alle verwijzingen naar het geloof weg te halen. Dit heeft geleid tot een nationale mediastorm, aangewakkerd door Looopings.
Volgens Peul heeft de ophef achteraf gezien gezorgd voor een enorme populariteit. “Het escaleerde”, zegt hij in een YouTube-serie over de geschiedenis van het Avonturenpark. “Er ontstond een enorme discussie. Ik werd zelf bedreigd. Er werd veel gebeld, gemaild, er waren brieven, WhatsApp-groepen, protesten, landelijk nieuws, uitnodigingen voor interviews in het hele land… Een gekkenhuis.”
Tegelijkertijd heeft Hellendoorn veel meer kaartjes verkocht dankzij de media-aandacht, merkte de toenmalige directeur op. “Het was zelfs uitverkocht dat jaar. Dus het heeft ons geen windeieren gelegd. En dat hebben we vooral gemerkt in 2019. Door alle commotie in 2018 is Screams landelijk bekend geworden. Vanaf 2019 is het evenement uitgegroeid tot een landelijke gebeurtenis met een totaal ander aantal bezoekers.”
Peul was ook het gezicht van Screams: hij zat achter het masker van de mascotte The Killer. In het voorjaar van dit jaar heeft de marketeer aangekondigd het attractiepark te verlaten. Dit jaar vindt Screams plaats op vier zaterdagen: 14, 21 en 28 oktober en 4 november.