Een succesvolle samenwerking tussen ZooParc Overloon en Tiergarten Kleve
Een dierentuin in Noord-Brabant heeft dit jaar veel aandacht getrokken van het Duitse publiek. ZooParc Overloon heeft namelijk een samenwerking aangegaan met het Duitse dierenpark Tiergarten Kleve. Door deze samenwerking zijn er aanzienlijk meer Duitse bezoekers naar Overloon gekomen, zo meldt moederbedrijf Libéma.
Om bezoekers van beide parken te stimuleren om ook een kijkje te nemen bij de concurrent over de grens, werden er verschillende acties opgezet. Zo kregen abonnementhouders van ZooParc korting bij Tiergarten Kleve en vice versa. Daarnaast werden er speciale bingokaarten uitgedeeld, waarbij deelnemers beide parken moesten bezoeken om de kaart vol te krijgen.
Om de campagne extra kracht bij te zetten, reden er bussen rond in de regio met reclame voor beide bestemmingen. Deze campagne bleek succesvol, want volgens ZooParc steeg het aantal Duitse gasten van 20 naar 25 procent van het totale aantal bezoekers. Parkmanager Roel Huibers van ZooParc Overloon spreekt dan ook van een succesvolle samenwerking.
Samenwerking mogelijk gemaakt door Nederlands-Duits programma
Deze samenwerking tussen ZooParc Overloon en Tiergarten Kleve werd mogelijk gemaakt door een speciaal programma voor Nederlands-Duitse projecten, dat medegefinancierd wordt door de Europese Unie. De dierentuinen liggen op ongeveer veertig minuten rijden van elkaar.
Al met al heeft deze samenwerking gezorgd voor een grotere aantrekkingskracht op het Duitse publiek en een succesvolle uitwisseling van bezoekers tussen beide parken.