RollerCoaster Tycoon: 25 jaar jubileum van een legendarisch computerspel
Gisteren om 23.59 uur was het precies 25 jaar geleden dat één van de meest legendarische computerspellen aller tijden werd uitgebracht. De eerste versie van RollerCoaster Tycoon zag het levenslicht op 31 maart 1999. Ter gelegenheid van dit jubileum nam maker Chris Sawyer (57) de tijd om prangende vragen te beantwoorden van fans die de game vandaag de dag nog steeds spelen.
Ondanks de simpele graphics heeft RollerCoaster Tycoon de tand des tijds doorstaan: anno 2024 zijn er nog steeds veel mensen die het spel een kans geven. Dit is mede te danken aan nieuwe versies van de originele game, zoals RollerCoaster Tycoon Classic voor mobiele telefoons en de door fans gemaakte variant OpenRCT2. Op YouTube verschijnen nog steeds zeer regelmatig RollerCoaster Tycoon-video’s.
Uitgever Atari vroeg onlangs liefhebbers wat ze wilden weten van de bedenker. In de antwoorden geeft Sawyer onder meer aan dat hij het succes van RollerCoaster Tycoon nooit had durven dromen. “Ik vind het verbazingwekkend om te zien dat het spel na 25 jaar is uitgegroeid tot een bloeiende reeks met een hechte gemeenschap. Het voelt een beetje alsof je een kind hebt dat nu volwassen is geworden en een eigen leven heeft gekregen.”
Sawyer onthult enkele ideeën die de game nooit hebben gehaald, zoals achtbanen waarvan het staal na verloop van tijd onderhoud nodig heeft omdat er roestplekken zichtbaar worden. Ook geeft hij aan dat de stijl van het spel in de ontwikkelfase ontzettend vaak is veranderd. “Ik heb dagen besteed aan het maken van nieuwe vensters en knoppen.”
Toen de game ontwikkeld werd, had Sawyer nog maar een handjevol achtbanen bereden. Tegenwoordig mag hij zichzelf een expert noemen, met 770 coasters op de teller. Zijn favorieten zijn onder andere Taron in Phantasialand, Zadra in Energylandia, Balder in Liseberg en een hybrid coaster in de Amerikaanse staat Pennsylvania: Ravine Flyer II.
Om bij het maken van RollerCoaster Tycoon toch genoeg te weten te komen over achtbanen, kocht Sawyer boeken en keek hij documentaires. In eerste instantie hield hij er niet van om ritjes te maken. “Ik was alleen gefascineerd door het uiterlijk en de engineering. Maar ik ben over mijn afkeer heen en ik ben zelfs lid geworden van de Roller Coaster Club of Great Britain en de European Coaster Club: alle clubbladen heb ik van begin tot eind gelezen.”
Voor de kenners: de twee favoriete scenario’s van Sawyer zijn Crumbly Woods en Three Monkeys Park. Verder verklapt de ontwikkelaar dat het vrijwel onmogelijk is om een Heartline Twister Coaster te bouwen met een hoge publiekswaardering, omdat Sawyer van andere mensen heeft gehoord dat ze dit achtbaantype vreselijk vinden.
“Daar komen de slechte resultaten in de game vandaan. Tot op de dag van vandaag heb ik zo’n coaster zelf nooit bereden.” Tot slot wilde iemand van Sawyer weten of hij in RollerCoaster Tycoon 1 het grasmaaien uitschakelt. “Nee, natuurlijk niet, ik hou ervan als mijn gazon netjes gemaaid is in een strepenpatroon!”, grapt de maker.
Eén van de vragen werd ingestuurd door de Nederlandse youtuber Marcel Vos, beroemd geworden door zijn RollerCoaster Tycoon-content op YouTube. Looopings sprak met hem in 2019, bij het twintigjarig bestaan van de game. Vijf jaar later maakt Vos nog steeds filmpjes die steevast tienduizenden tot honderdduizenden keren bekeken worden.