De Efteling-show Raveleijn krijgt kritiek in bekende podcast
Vandaag hebben pretparkkenners Erwin Taets en Tibo Renodeyn de huidige versie van de Efteling-show Raveleijn volledig afgekraakt in een aflevering van de podcast “Ochtend in Pretparkland”. Ze zijn vooral teleurgesteld in de voorstelling en vinden dat deze steeds slechter wordt.
Taets en Renodeyn zijn het erover eens dat alleen het decor in de showarena, een middeleeuwse stad, nog de moeite waard is. Ze vinden dat de show zelf steeds dommer wordt en vergelijken het met een trainingssessie in plaats van een spectaculaire show. Taets noemt het zelfs “schabouwelijk”.
De show bestaat voornamelijk uit paarden met ruiters die trucjes doen, gevolgd door een aanval van de mechanische draak Draconicon. De pretparkkenners vinden dat het allemaal “heel domme kunstjes” zijn en missen de “fun”. Ze willen een epische, spectaculaire en coole show, niet een trainingstraject van vijf pubers op een paard.
Raveleijn wordt sinds 2011 opgevoerd en is sindsdien geëvolueerd. Taets geeft de voorstelling af en toe een nieuwe kans, maar vindt dat deze elk jaar slechter wordt. Renodeyn is het ermee eens dat de kwaliteit van de show niet opweegt tegen het prachtige decor en het grote podium. Hij vindt dat er te weinig gebeurt in het centrum van de show en dat de personages constant op een paar meter van de tribune staan.
Een ander punt van kritiek is de muziek van Raveleijn. Taets voelt zich “beledigd” omdat de sublieme orkestrale soundtrack van componist René Merkelbach in de loop der jaren is vervangen door goedkope synthesizerdeuntjes. Renodeyn vraagt zich af waar de mooie muziek en het orkest zijn gebleven. Hij vindt dat de muziek de emotie moet overbrengen die je zou moeten voelen, omdat de show zelf niet interessant genoeg is.
Al met al zijn Taets en Renodeyn teleurgesteld in de huidige versie van Raveleijn. Ze zijn van mening dat de show elk jaar slechter wordt en dat er te weinig spectaculaire elementen zijn. Ook de muziek kan volgens hen niet tippen aan de originele soundtrack. Hopelijk neemt de Efteling deze kritiek ter harte en kunnen bezoekers in de toekomst genieten van een verbeterde versie van Raveleijn.